Skopelos, 12 september 2017

14 september 2017 - Skopelos, Griekenland

Vanmorgen rustig aan gedaan. Uitgebreid ontbeten en koffie gedronken. Daarna tot ongeveer half vijf bij het zwembad doorgebracht. Dan gedoucht, wat gedronken en naar het dorp gelopen. Op een terrasje nog even iets gedronken in afwachting van het begin van de stadswandeling. Het begon met een klim naar het hoogste punt van Skopelos-stad. Daar, op het hoogste punt, bevindt zich één van 76 kerken of kapelletjes waarvan er vele in privé bezit zijn.  Vroeger, toen de meeste mannen nog visten op zee,  waren de moeders vaak bang dat ze niet terug zouden komen. In hun gebeden beloofden ze dan een huis voor God te bouwen indien de zeeman veilig zou terugkeren. Op het hele eiland zijn er meer dan 350 kerken en/of kapelletjes. Aangezien de meesten in eigen beheer zijn gebouwd staat dit dus niet officieel beschreven. Misschien geen notarissen toentertijd? (Jacques?) De familie's  kunnen deze dus niet officieel verkopen of afbreken. Daarom gaan ze over van generatie op generatie. De meesten zijn trouwens op slot, van sommigen weet men zelfs niet meer wie de sleutel in bezit heeft.

We lopen erg veel trappen in heel kleine straatjes, en soort labyrint. Het is zo gebouwd om in vroeger tijd de piraten, en in tijd van oorlogen de soldaten, te laten verdwalen. Op het hoogste punt aangekomen bevindt zich ook nog een restaurantje waar s-avonds de Griekse blues muziek wordt gespeelt, de  "Rembetico".  Daarna dalen we weer af en komen bij een klein pleintje. Vanuit dit punt zijn 6 kerkjes te zien. De hostess vertelt er over als er plotseling een deur open gaat. Blijkt ook dat nog een kerkje te zijn. De 7e dus. De hostess helemaal blij! Verder naar beneden komen weer aan bij één van de vier musea die Skopelos rijk is. Dit museum laat zien hoe het leven op het eiland vroeger was. Ik weet niet of we dat nog gaan bezoeken. Het museum is opgericht door één arts welke drie dochters had. Deze dochters waren allen ongetrouwd (misschien hadden ze een snor of haar op de tanden? ) en de laatst levende dochter heeft het museum nagelaten aan de stad.

Na de stadswandeling gingen we naar een wijnproeverij.  We hebben daar 5 soorten wijn geproefd, 3 witte en 2 rode. Daarna konden we aangeven welke wijn we bij de gerechten wilden drinken. Men kwam steeds met nieuwe, kleine porties, gerechtjes. Een soort tappas dus. Gezellig gepraat met diverse mensen waaronder een paar uit Zweden. Ik weet niet meer hoe de plaats het waar ze wonen maar wel dat die plaats nog noordelijker ligt dan Bergen in Noorwegen. Het is daar 9 maanden van het jaar winter en in die dagen is het dan licht van 11.00 tot 14.00 uur. Ik word al bijna depressief terwijl ik dit opschrijf.

Na nog wat te hebben nageborreld zijn we met de taxi weer naar het appartement gegaan. Het was en geslaagde dag. Een andere keer volgen foto's.

Tot een volgend verslag.