Skiathos, 20 september 2017

20 september 2017 - Lakki, Griekenland

Vandaag redelijk vroeg aan het ontbijt want we gaan een dag varen. Om kwart over negen eerst met de bus naar de haven waarna we om tien uur vertrekken. Na zo'n drie kwartier varen kwamen we bij een piepklein strandje waar en half uur gezwommen kon worden. Daarna voeren we door naar Kastro. Dat was vroeger de hoofdstad van Skiathos. Maar vanuit strategisch oogpunt werden de belangrijkste vestingwerken opnieuw gebouwd in wat nu Skiathos-stad heet. En Kastro is verworden tot een totale ruïne. Er loopt ook alleen nog een ‘weg‘ naartoe die door een auto met 4- wiel drive bereden kan worden. Het meeste verkeer daarna toe gaat dan ook over het water.

We hebben daar bij een taverna wat gedronken en naar de zwemmende mensen gekeken. Fennie vroeg nog of ik niet wilde zwemmen. Dat deed me denken aan een uitspraak van wijlen Godfried Bomans. Die zat eens in Zandvoort bij het strand koffie te drinken toen zijn vrouw vroeg of hij ook niet eens in de zee moest om te zwemmen. Waarop hij haar antwoordde: “nee hoor, de vissen drinken hier toch ook geen koffie?“.

Enfin, daarna gingen we naar het vasteland van Griekenland. Naar Katigiorgis. Er stond ons daar een 4-gangen diner te wachten. Eerst linzensoep en daarna salade met tzatziki, lasagne of souvlaki en ijs als toetje.

Nog wat rondgelopen en daarna weer terug naar Skiathos.

Het was alweer een geslaagde dag. Tot de volgende keer.