Skiathos, 17 september 2017

20 september 2017 - Kolios, Griekenland

Na het prima ontbijt eerst naar de host om kaarten te regelen voor de openlucht film ‘Mama Mia!’ op maandagavond en een boottocht op woensdag. De film gaan we bezoeken samen met de mensen die naast ons in het appartement logeren, Liesbeth en Maarten.

Daarna zijn we naar Skiathos-stad gereden. Wat rondgelopen om de stad wat te verkennen en uiteindelijk bij de haven een wafel gegeten als lunch en wat gedronken. Na de lunch zijn we we op zoek gegaan naar het kerkje Anastasa en nu hebben we het wel gevonden. Het ligt inderdaad helemaal verscholen tussen de bomen. Boven de (lage!) deur zijn, van oorsprong zes, Delftse blauwe bordjes aangebracht in de vorm van een kruis. Vier verticaal en drie horizontaal. Jammer genoeg zijn er twee bordjes weg. Er af gevallen of gestolen? De kerkklok hangt hier niet in een klokkentoren maar in een olijfboom voor de kerk. Heel leuk om te zien. Naast de kerk bevindt zich een ruïne van een oude toren. Vanaf dit punt gaven de eilandbewoners in de oudheid s-avonds vuursignalen aan de overige bewoners van de eilanden van de Sporaden en aan Pillon op het vasteland. Ook stond er een klein huisje waarvan de deur ook niet op slot was. Dus hebben wij onszelf maar even uitgenodigd om binnen te komen. Het was één ruimte waarin en open haard, een bed en op een verhoging stonden nog twee tafels met elk vier stoelen er omheen.

Toen weer terug gereden naar ons appartement. Daar nog even aan het stand gezeten. Het was er heel druk met Grieken. Zondag hè?

Tot het volgende verslag.

1. Marjolein Fagel:
    20 september 2017
    Veel plezier, zo te lezen lukt dat wel!