Skiathos, 16 september 2017

16 september 2017 - Kolios, Griekenland

Redelijk geslapen. Waarschijnlijk moet een mens toch wennen aan nieuwe geluiden. Een haan die (te) vroeg kraait, een koe die hem probeert na te doen, en honden die dan weer antwoord geven. Maar het bed is prima. Om negen komt de host voor het introductiepraatje. Gelijk maar een auto gehuurd die al na 3 kwartier werd gebracht. Op het moment dat wij willen gaan rijden en ik ook de buitenspiegels wil bijstellen kan ik nergens het knopje vinden waarmee dat normaliter kan. Dus, uiteindelijk maar naar het kantoor in Skiathos-stad gereden. Het kantoor meisje wist het ook niet en die belde met een jongen van de garage. Die kwam na vijf minuten en ook hij stond voor een raadsel. Waar normaal het knopje zit, zat nu een afdekplaatje. Uiteindelijk maar met gepast geweld door hem de spiegels goed laten afstellen. Ondertussen was het half twaalf en zijn we bij een bakkerij gestopt voor drinken en een lekkere koek. Dan gaan we op weg naar het noorden waar we het klooster Evangelistria willen bezoeken. Het is inderdaad een heel mooi klooster wat gebouwd is in 1794, dus nog niet zo oud. In 1807, toen de Grieken zich als eersten losmaakten uit het Ottomaanse rijk, werd in dit klooster de eerste versie van de Griekse vlag geweven. Dat weefgetouw waarop dit gebeurde staat nog steeds in het gedeelte van het klooster wat nu een soort museum is. Binnen de muren van het klooster zijn 3 kerken. Bij een klassieke taverne bij het klooster een koffie gedronken. Verder gereden op zoek naar het kerkje van Anastasa. Dit hebben we niet gevonden. Wel een ander kerkje in ‘the middle of nowhere’. Ik probeerde de deur, en die was niet op slot. We stonden sprakeloos; zo mooi was het binnen.

Dan terug naar ons appartement en lekker luieren.

Tot de volgende keer.