Dag 5 - Paramaribo 2

8 september 2018 - Boxel, Suriname

zaterdag 8 september,

Vanmorgen na het ontbijt zijn we weer naar Paramaribo gereden. We wilden het koto- museum gaan bezoeken, de grote Kathedraal en Fort Zeelandia. We parkeerden de auto naast de moskee voor 6 SRD per dag. Vanaf waar we parkeerden was het nog ongeveer 20 minuten lopen. Aangekomen bij het museum(pje) zagen we een bordje op de met de tekst:’Sorry we are closed’. Ook wel een beetje onze eigen schuld want als we tevoren even hadden gekeken op internet hadden we kunnen lezen dat ze alleen op doordeweekse dagen open zijn. Missie 1: wel geweest, niets gezien.

Dus vervolgden wij onze wandeling naar de grote kathedraal of basiliek. Eenmaal daar zagen we een bord buiten staan waar met pictogrammen aangeven werd dat zowel dames als heren bedekte schouders en benen moesten hebben. Dus Fennie met haar (te) blote jurkje en ik met mijn korte broek en zonne shirtje mochten er niet in. Wel mochten we even naar binnen kijken. Terwijl we dat deden kwam er net een groepje donker gekleurde mensen naar buiten. Één vrouw had zo'n blote jurk aan dat haar borsten er bijna uit vielen en dat tweetal bijna eerder buiten was dan de dame zelf. Hoezo met twee maten meten? Missie 2: wel geweest, niets gezien.

Verder gelopen naar het Onafhankelijkheidsplein. Onderweg diverse mooie gebouwen gezien waarvan velen helaas op instorten staan wegens gebrek aan onderhoud. Een markant voorbeeld is wel het gebouw waar het Ministerie van Sociale Zaken en Volkshuisvesting is gevestigd. Dat is een grote bouwval. Eerst dacht ik nog dat het niet meer in gebruik was maar het nog redelijk nieuwe naambord zegt anders. Aangekomen bij Fort Zeelandia bleek dat er een tentoonstelling voor kinderen was. Een paar honderd gillende kinderen die zich prima vermaakten terwijl de presentator, ondanks het gebruik van een microfoon en luidspreker, nauwelijks boven het gekrijs van de meute uit kwam. Dus Fennie en ik maar een deurtje verder naar het bijbehorende museum. Bleek dat dus ook op zaterdag dicht te zijn. Missie 3: wel geweest, niets gezien.

Wij zijn toen eerst maar gaan uitrusten aan de Waterkant en hebben daar wat gedronken. Daarna de Jodenbreestraat in en daar ook de zijstraten daar aangedaan. Veel leuke winkels. Maar we hadden inmiddels ook wel zin in eten, het was al half twee, maar konden nog niet iets vinden naar onze zin. Ik besloot toen maar om de auto op te halen, we waren daar vlakbij, en terug te rijden naar de Waterkant waar ik een leuk restaurant had gezien. Het bleek een juiste beslissing te zijn. Want bij de parkeerplaats zag Fennie het bord waarop stond dat de parkeerplaats om 14.00 gesloten is. Maar goed dat we geen restaurantje hadden gevonden! Na het eten nog even naar het postkantoor. Wat bleek? Ook dicht. We zijn toen maar terug gereden naar ons onderkomen bij Bertus en Jenny. Siësta gehouden en de rest van de dag in het prieel lekker geluierd maar nog meer gepraat met Jenny en Bertus over van alles en nog wat. Jenny en Bertus hebben voor ons contacten gelegd en we hebben 2 excursies geboekt. Dinsdag gaan we naar het district Commewijne. We gaan daar een paar plantages bezoeken en naar Fort Nieuw Amsterdam. Het laatste weekend, op vrijdag, zaterdag en zondag, gaan weer de rimboe in.

Maar dat later. Tot de volgende keer.

1. Jacqueline:
    9 september 2018
    Ach toch, ondanks dat we het sneu vinden dat jullie 3 missies niet geslaagd zijn, hebben we wél erg gelachen. Inderdaad is een goede voorbereiding misschien de oplossing. Leuk om te lezen dat jullie desondanks wel genieten! Veel om over te praten als we weer samen zijn. Misschien maar snel een airbnb boeken?? 😂

Liefs en geniet nog!
    Jullie oudste en man
  2. Nynke.:
    9 september 2018
    Inderdaad: wel een héééééél bloot jurkje.😘
  3. Ernst:
    9 september 2018
    Hoezo bloot met zo'n jurk als Fennie aan heeft, dat kun je toch nauwelijks geloven.
    Zou onze Minister van BuZa met 'failed state' niet och gelijk hebben gehad?