Dag 8- 11 september - deel1

11 september 2018 - Boxel, Suriname

Dag 8- 11 september

Vanmorgen was het vroeg opstaan want we gaan op excursie naar het gebied Commewijne. Dan is het district aan de oostzijde van de Surinamerivier. Om 09.00 uur hadden we afgesproken bij het vertrekpunt in Leonsberg met onze bootsman/gids. We gingen omstreeks 07.45 uur weg en dat was maar goed ook. Het was druk op de weg zodat het niet erg opschoot en we pas om 08.50 in Leonsberg waren. Shyid, de bootsman kwam om exact 9 uur aan, stelde zich voor een liep met ons naar zijn bootje. Hij nam het programma even met ons door en daarna gingen we op pad voor het eerste onderdeel: dolfijnen spotten. Maar zoals jullie misschien ook wel weten laten die niet met zich spotten en laten zich dus niet zo gemakkelijk spotten. Pfff… zo, die zin is er uit. Er waren wel wat groepjes dolfijnen, tuimelaars, te zien maar echt springen deden ze niet. En geef ze eens ongelijk, het zijn nog dolfijnen pursang en hebben nog geen opleiding voor een dolfinarium gehad.

Dan varen we door naar Braamspunt. Dat is een soort zandbank op de hoek van de monding van de Surinamerivier en de Atlantische Oceaan. Onderweg hebben rode ibissen gezien en veel soorten reigers. Op Braamspunt staan een paar krotten waar garnalenvissers slapen als ze daar zijn. Het is daar bloedheet zonder enige vorm van schaduw. Maar het is wel het enige strand in Suriname aan de zee. We hebben er even rondgelopen maar redelijk snel de hitte weer vervangen door de schaduw van de boot. We vervolgen onze vaartocht en gaan naar de Commewijnerivier. Langs de kust varen langs bossen met twee soorten mangrovebomen, de Pawa (wortels in de grond) en de Mangrove (wortels in de lucht). Na een lange vaartocht kwamen we aan bij de eerste plantage, Rust en Werk. Van oorsprong was dit een plantage van koffie en cacao. Later werd de plantage, met nog 6 andere, overgenomen  door dhr. Alen voor een symbolisch bedrag omdat het niets meer waard was. Zoals een echte jood betaamt, want dat was hij, heeft hij er florerende bedrijven van gemaakt. Er is een veestapel gestart, en garnalenkwekerij, een aannemersbedrijf en een transportonderneming. Een andere slimmigheid, of was het gemeenheid?, was dat het personeel bij hem een lening kon afsluiten om een woning te bouwen op het terrein van het bedrijf. Zo sneed het mes aan twee kanten; het personeel en redelijk goedkope woning en de baas verzekerd van trouw personeel tegen lage loonkosten. Er staan nu nog steeds erg mooie huizen. Wij hebben daar ook geluncht, bij mevrouw Erna. Nasi kuning, bami, 2 soorten boontjes, kip, seroendeng, komkommer en sambal goreng. Samen met drinken hebben we 80 SRD betaald, ongeveer 9,25 euro.! Daarbij inbegrepen was het eten voor Shyid, want die hadden weer uitgenodigd met ons mee te eten.

Daarna verder naar Frederiksdorp.

Maar dat komt later, want we gaan nu naar bed.

1. Marjolein Fagel:
    12 september 2018
    Mooie excursie, puur genieten dus!