Dag 8 - 11 september - deel 2

11 september 2018 - Boxel, Suriname

Dag 8 -11 september- deel 2

Na de lunch zijn we verder gaan varen naar Frederiksdorp. Onderweg kwamen we langs de plantage Margaretha. Dit is tegenwoordig een gewoon dorp. Even verderop ligt de plantage Frederiksdorp. Dit was vroeger een koffieplantage waar 200 slaven werkten. In 1976 werd de plantage gekocht door de Nederlandse familie Hagemeyer die er een hotel/resort van hebben gemaakt. Tegenwoordig is het in handen van een investeringbedrijf (hier ook al) die het willen gaan vergroten.

Na dit gezien te hebben varen we weer langs de andere oever van de Commewijne Rivier terug om bij Nieuw Amsterdam de hoek om te gaan, de Suriname Rivier op, om vrijwel direct te stoppen bij Fort Nieuw Amsterdam. Dit fort werd in 1740 gebouwd nadat er diverse invallen van de Fransen waren geweest. Later werd het fort gebruikt als gevangenis. Tijdens het voorarrest, wat soms enkele weken kon duren, zaten er wel 9 tot 15 personen in één cel. In die cel, ongeveer 3 x 4 meter en heel hoog, zat bovenin 1 klein soort raampje met tralies om toch nog enigszins frisse lucht binnen te laten. Men werd tijdens dat voorarrest 1x per dag een uur gelucht en kregen dagelijks alleen wat water en brood. Het was dat dus zoals Bertus terecht opmerkte ‘niet erg gecellig’.

Verder was er veel te zien en te lezen over de zeer diverse bevolkingsgroepen die de totale bevolking van Suriname vormen. Kort samengevat: Fort Nieuw Amsterdam is een zeer bezienswaardig openluchtmuseum.

Wij weer terug naar de aanlegplaats van de boot. Shyid zat op de veranda van het politiebureautje te praten met de dienstdoende (uitrustende) politieman. Heb ik toch maar even aan de politieman gevraagd om Shyid nog even vrij te laten om ons naar de overkant te brengen. En dan komt het geijkte antwoord: ‘No problem man, no problem’. Ook weer geregeld.

Op de weg terug naar Boxel nog even gestopt bij het huis van Desi Bouterse. Wij konden er niet echt van onder de indruk raken.

Eenmaal terug bij onze gastvrouw en gastheer hebben wij hen natuurlijk over onze belevenissen verteld. Daarna ben ik begonnen met het verslag. Zie deel 1. Terwijl wij lekker in het prieel zaten kwam Bertus met koffie en een heerlijk, door Jenny gebakken, gebakje met slagroom en daar bovenop disco korrels. Het was erg lekker! Maar of ik van die disco korrels nou echt beter ga dansen? Echt niet!

Het was een zeer geslaagde dag.

Rest mij nog één ding. Ik ben dit aan het schrijven terwijl we net hebben ontbeten. Het brood smaakte wel maar kon toch niet tippen aan de bruine bolletjes van Jenny. Dus wie weet… misschien leest ze dit wel. 😊

Tot de volgende keer.

1. Henk Jan:
    12 september 2018
    Reint, prachtig. We zien onze eigen vakantie daar zo weer aan onze ogen voorbij trekken.
    Ja wij vonden Nieuw Amsterdam toen ook erg indrukwekkend.