Dag 17 - 20 september

20 september 2018 - Boxel, Suriname

Dag 17 - 20 september

Na het ontbijt zijn we naar Paramaribo gereden.  We hadden van diverse mensen gehoord dat de Hermitage Mall een mooi shoppingcenter zou moeten zijn. Het is wel mooi van opzet. Erg ruim. Maar ook hier hebben ze inmiddels met leegstand te maken. Naar schatting staat wel zo'n 30 procent leeg. Een de rest zijn ook hier de bekende zaken zoal Levi’s, Nike, Lacoste en dergelijke. We hebben daar even gelopen en voor we weg gingen nog even een softijsje gegeten. Op de terugweg nog even gestopt bij een heel groot warenhuis, uiteraard in handen van een Chinees. Daar een klein tubetje scheer gelei, 25 mg, gekocht. Ik hoef me hier toch niet meer dan drie keer te scheren. Op de Highway bij het tuincentrum Zaandam gestopt want we wilden de beelden bekijken waar Jenny en Bertus al over hadden gesproken. Maar het personeel, slecht tot niet Nederlands sprekende inlanders, was heel stellig; er worden hier geen beelden verkocht. Wij onverrichter zake weer terug naar ‘huis’. Bertus vond het ook heel vreemd en wist zeker van wel. Bertus bood aan om samen met ons daar weer heen te gaan. Dus wij weer terug en Bertus riep toen via het personeel één van de eigenaressen er bij. En heel aardige dame, Diana, die in vijf minuten haar hele familie voor ons uit de doeken deed. Moeder, 86 jaar oud, die in één jaar tijd haar vader, man en oudste dochter heeft verloren. Ze is nu in Nederland op vakantie want ze is sinds twee maanden ‘uit de rouw‘.  De oudste dochter heette Vivian en haar andere zuster heet Carmen. En Carmen is dus de beeldhouwster. Maar die was er dus nog niet, ze zou om half vijf terug komen. Dus wij weer terug en om half vijf ten derde male weer die kant op. Carmen was er en ook met haar een heel leuk gesprek gehad. Daarna liet ze ons haar tentoonstellingsruimte zien. Hele mooie maskers van keramiek, en fantastisch mooie beelden die ze maakt van paverpol. Daarmee had ze direct een gespreksonderwerp met Fennie aangezien zij ook wel eens met dat materiaal werkt. Uiteindelijk zag Fennie twee mooie beelden waar ze eigenlijk niet uit kon kiezen. Nadat we de prijs hoorden hebben ik maar besloten om ze beiden te kopen. Daarna via een ander tuincentrum op zoek naar een appelboompje voor Jenny en Bertus. Bertus keuze viel op een Curaçaose appel. Vóór het diner hebben we het hen gegeven. Ze waren er, geloof ik, wel blij mee. Na het eten nog één drankje en dan naar bed. Morgen moeten we om 04.45 uur opstaan. Dan begint het weekendje naar de jungle.

Tot later.

Van reisblog naar fotoboek