Dag 16 - 19 september

19 september 2018 - Boxel, Suriname

Dag 16 - 19 september

Vanmorgen rustig aan gedaan. Om 12 uur riep Jenny ons om te zeggen dat het eten klaar stond. Jenny en Fennie hadden de dag tevoren saoto soep gemaakt. Dat is hetzelfde als in Indonesië de soto-soep. Het was verrukkelijk! Na de lunch, we zaten nog wat te natafelen, brak ineens een tropische regenbui los. En onze spullen, zoals de e reader, telefoons, fototoestel, tablets en tassen, lagen allemaal nog boven. Ik op een gegeven moment toch maar even kijken. En ja hoor, de wind stond precies verkeerd en alles was dus kletsnat geworden. Alles bij elkaar geraapt en de toestellen zo en kwaad als het ging droog gemaakt. De tassen leeggehaald en ook te drogen gehangen. Gelukkig werkte alle apparatuur nog. Nadat de heftigste regen over was zijn we weer naar boven in het prieel gegaan om te bezien wat de ‘schade’ was. Alle kussens waren nat een verder was het één waterballet. Bertus en ik hebben alle kussens rechtop gezet om te laten drogen en verder alles droog gemaakt.

Jenny en Fennie zijn gaan koken Ze maken Pom. Dat is een Surinaamse ovenschotel van Joodse afkomst. Het basisingrediënt is afkomstig van de wortelknollen van de tayer die in heel Zuid-Amerika groeit, ook in Suriname. In de volksmond noemt men deze tayer pongtaya of pomtayer en het daaruit bereide gerecht Pom (zie Wikipedia). Het is bijna de hele middag blijven regenen. Lang leve de grote droge tijd! Om 18.30 riep Jenny ons voor het eten. De pom was prima gelukt en smaakte heerlijk. Gezellig de avond met 2 andere gasten en Jenny en Bertus doorgebracht.

Tot de volgende keer.

PS

Het volgende verslag komt hopelijk rechtstreeks vanuit de jungle. Lukt dat niet, dan wordt het pas maandag. Allemaal alvast een fijn weekend.

1. Marjolein Fagel:
    21 september 2018
    Geef t.z.t de recepten maar door! Klinkt heerlijk.