Zee-aquarium en windhoos

22 oktober 2019 - Sant Antoni de Portmany, Spanje

Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar het zeeaquarium 'Cap Blanco' gereden. Helaas is het heel donker weer. Na een afdaling langs een rotsachtig pad kwamen we aan bij de entree van de grot waar we ons verheugden op een lekker kopje koffie. Helaas werden er geen warme dranken geschonken, ondanks dat er achter de bar een prachtig espresso apparaat stond. Dankzij onze principes zijn we zonder wat te drinken maar naar het aquarium gegaan. Veel leuke en bijzondere vissen gezien in een prachtige grot die op meerdere plekken gevoed werd door zeewater. Toen we weer boven kwamen, zagen we dat het buiten heel donker was. Het duurde niet lang of het begon te regenen. Waarna binnen enkele minuten het noodweer losbarstte. We werden toen gemaand weer terug te gaan de grot in. Toen we beneden waren, raakten de mensen buiten in paniek omdat er een windhoos over trok. De mensen beneden raakten in paniek, omdat het zeewater steeg en ze tot hun kuiten info het water stonden. Dineke en Martijn hebben alleen zeiknatte schoenen en sokken gekregen. Wij konden droog staan op de trap uiteindelijk. Na een kleine 10 minuten konden we weer naar boven en zagen we de ravage. Tafels en stoelen her en der verspreid over het terras. We hebben gewacht totdat het bijna droog was en zijn toen terug gelopen naar de auto. Toen we bij de straat aankwamen bleek er een windhoos over gekomen te zijn. De straat waar onze auto stond bleek geblokkeerd te zijn door één van de vele omgewaaide bomen. Jammer genoeg stond onze auto achter die boom op een doodlopend stuk weg, waardoor wij er niet uit konden. De auto was onbeschadigd. Ramen van auto's waren stuk, tuinmeubilair lag door de hele straat en een bouwcontainer was van een dak af gewaaid. We hebben een uurtje gewacht in een naastgelegen hotel onder het genot van een gratis kopje koffie. Dappere Martijn ging tot tweemaal toe de crisissituatie buiten bekijken. Na een uur gaf hij het sein 'veilig' en liepen we weer naar de auto. Tot onze verbazing had de nog steeds aanwezige brandweer de boom verwijderd en konden wij weer wegrijden. Daarna maar even geluncht vlakbij ons hotel. Tijdens het typen van dit bericht komt het weer met bakken uit de hemel. Vanaf morgen gaat de zon weer schijnen. Tot morgen dus. Foto's volgen later.

1. Henk Jan:
    22 oktober 2019
    Zo volgens mij hadden jullie toch een ander idee van een bezoek aan een warm en zonnig eiland tijdens onze herfst
  2. Bertus Streutker:
    22 oktober 2019
    Heftig verhaal Reint. Tja en wat is een Nederlander zonder zijn kopje koffie hè.