Totness, Groningen en Corona

14 maart 2020 - Boxel, Suriname

20200313 - Vanmorgen bij het opstaan lazen we een berichtje van Martijn dat de luchthaven van Paramaribo wordt gesloten. Spannend! We gaan vandaag naar Totness, en plaatsje aan de kust in het westen van Suriname. Maar eerst nog even een kaaiman gespot in de Parakreek en een brulaap in het bos tegenover het prieel waar we altijd ontbijten.

Kaaiman in het groen Brulaap

In Totness is een educatief centrum over het Mangrove gebied langs de Surinaamse kustlijn. De rit er naar toe is iets van 135 km, maar aangezien de snelheden hier toch iets lager liggen dan bij ons duurt het allemaal wat langer. Het gedeelte tot aan de eerste stop reed ik waarna Fennie het stuur overnam.

20200313 Fennie achter het stuur

Waarschijnlijk duurde het haar allemaal iets te lang want ze reed soms wel iets te hard. Dat vond de politieman met zijn laserpistool blijkbaar ook, want Fennie werd met een stopteken gedwongen de auto aan de kant te zetten. Waar ze 50 km mocht rijden reed Fennie maar liefst 65 km per uur. Levensgevaarlijk! Nog een geluk dat ze er af kwam met een boete van maar liefst 40 SRD (euro 4,81). De rest van de vakantie maar zuinig aan doen dus.

Het educatief centrum is erg kleinschalig maar mooi opgezet. Men krijgt er een prima indruk van het nut een de bedreigingen van de Mangroves. Na het bezoek nog even doorgereden naar de kust waar we nog wat Mangrove zagen. Na de lunch bij een warung de terugreis aangevangen.

20200313 - Zeedijk in Totness 20200313 - Kerkje in Totness 20200313 - Fennie aan de zeedijk 20200313 - Zeedijk in Totness.20200313 - Zeedijk in Totness

Via Groningen, waar we bij ‘River Breeze’ (heten alle op toeristen geënte eettentjes hier zo?) nog wat gedronken hebben en een bakabana hebben gegeten. De eigenaar vertelde ons het nieuws dat de luchthaven van Zanderij vanavond op slot gaat voor 30 dagen. Het personeel was door dat nieuws zo van slag dat ze onze bakabana helemaal vergeten waren. Nadat we gedronken en gegeten hadden zijn we maar direct terug gegaan naar Boxel om daar te proberen zo goed als mogelijk betrouwbaar nieuws te vergaren. Via Kampong Baru en Uitkijk terug gereden. Een hele mooie route. Terug in Boxel gaat het gesprek natuurlijk voornamelijk over het eventueel wel- of niet kunnen terugkeren naar Nederland. Wij denken dat ook Suriname uiteindelijk zal besluiten om gezonde mensen treurig te laten gaan naar huis eigen land en geen nieuwe toeristen toe te laten. We kunnen voorlopig alleen maar afwachten, van ons verblijf hier te blijven genieten, en te hopen dat we omstreeks de 24e maart ‘gewoon' terug vliegen. Na een paar heerlijke glazen whisky naar bed.

Tot de volgende keer.

1. Nynke.:
    14 maart 2020
    Welterusten!
  2. Henk Jan:
    14 maart 2020
    Zie mijn reactie op je vorige bericht, dat gelijk aankwam vandaag.
    Henk Jan
  3. Jacqueline:
    15 maart 2020
    Hey vakantiegangers!

Geniet er nog maar fijn van, en ik zeg...als jullie niet terug kunnen nog maar mooi blijven genieten! Zitten daar beter dan hier 😒 liefs van ons R & J 😘