Dag 2 - Relaxen

5 september 2018 - Domburg, Suriname

Dag 2 - Relaxen…

Na uitstekend geslapen te hebben waren toch redelijk vroeg wakker. Eerst hebben we in het prieel genoten van de natuur en wat gelezen. De eerste ochtend werd ons een ontbijt aangeboden door Jenny en Bertus. Dan doen ze aangezien de mensen dan nog niet in de gelegenheid zijn geweest om boodschappen te doen. Het was een prima ontbijt! Bertus had ook al aangeboden om met ons in zijn auto naar de pinautomaat te gaan en dan konden we in één  rit door naar de supermarkt om inkopen te doen. Jenny had de vorige avond al verteld over de soms zeer eigenzinnige pinautomaten. En dat bleek. Wij wilden in eerste instantie 2600 SRD pinnen, ongeveer 300 euro. De automaat reageerde met de mededeling dat het gevraagde bedrag “een veelvoud van 50,00 moet zijn”. ?? Wij, met ons onnozele gezicht, dus maar 2500 SRD ingetoetst. Kwam die stalen Truus weer met dezelfde mededeling. Uiteindelijk vond mevrouw ons kredietwaardig voor 2000 SRD. Daarna doorgereden naar de supermarkt terwijl Bertus ons als een volleerd gids op diverse interessante dingen wees. Bij de supermarkt geloofden wij eerst onze ogen niet. Alles, maar dan ook echt alles, wat in de Nederlandse supermarkten ligt is ook hier aanwezig. En dan in veelvoud. Bijvoorbeeld pindakaas. Alle Nederlandse merken zijn er te koop en dan nog meer. Wij hebben de meest noodzakelijke dingen voor de eerste dagen aangeschaft en zijn toen terug gegaan naar ons guesthouse. Met dank aan Bertus voor zijn medewerking. Top! Daarna heerlijk luieren in het prieel. Beetje lezen, beetje slapen enz. Op een gegeven moment kwam Jenny ons 2 schaaltjes meloen en 2 glazen gemberbier brengen. Gemberbier is trouwens geen bier want er zit helemaal geen alcohol in. Wij hadden met Jenny afgesproken dat zij die avond voor ons iets zou koken en wij waren net van plan om ons te gaan opfrissen toen wij het belletje hoorde waaruit bleek dat het eten klaar was. Bertus en Jenny hebben namelijk zo'n leuk hotel belletje bij de buitenkeuken staan. Grappig. Jenny had voor ons roti gemaakt met snijboontjes, kip met masala, cassave en een soort amsoi en om het een beetje pittig te maken nog wat mango-sambal. Als klap op de vuurpijl kregen we ook nog een toetje van Surinaams ijs met slagroom. Wij hadden tevoren al veel gelezen over de kookkunsten van Jenny. Wij hebben nu ondervonden dat daar alles van waar is. We zullen zeker, als Jenny dat wil, nog wel eens (of vaker) van haar kookkunsten gebruik maken. Vrij snel na het eten kwam Roepish, van het autoverhuurbedrijf, de oprit oprijden met een auto die qua model en grootte wel het kleine broertje van ‘the beast’ zou kunnen zijn. Voor degene die mij niet meer begrijpen, de auto waar de Amerikaanse president in wordt vervoerd wordt dus zo genoemd. Na uitleg van de auto, -stuur rechts, automaat enz.- , moest natuurlijk de administratie nog worden gedaan. Bleek dat we bij Roepish niet kunnen pinnen. Dus hebben we de borg maar betaald met de euro's die we nog hadden en de huur van de auto gedeeltelijk met SRD. De rest gaan we vanmorgen wel betalen. We gaan straks fietsen naar Domburg waar Roepish zijn kantoor heeft. Het is nu inmiddels donderdagmorgen terwijl ik dit aan het schrijven ben. In het prieel zijn we omgeven door oerwoudgeluiden. Veel vogels met prachtige kleuren. Hierbij een klein filmpje van de Grote Kiskadie, of Grietjebie zoals ze hier zeggen. Ook de brulapen hebben al diverse keren gehoord.

Tot de volgende keer

1. Henk Jan:
    6 september 2018
    Jongens wat een heerlijke ervaring. Niet voor niets dus jullie dit aangeraden!
  2. Ali daverschot:
    6 september 2018
    Een goed begin dus, fijne vakantie, genieten!
  3. Jacqueline:
    6 september 2018
    Heerlijk om te lezen dat jullie het, nu al, naar jullie zin hebben! Geniet xxx