9, 10, 11 en 12 maart 2020

13 maart 2020 - Boxel, Suriname

Eerst maar even een verklaring voor het feit dat er een paar dagen geen blog is verschenen. We hadden hier een dermate slecht internet dat het niet mogelijk was om de verslagen en foto’s te plaatsen. De 2e reden was dat ik soms ook even geen zin had om te schrijven.

20200309 – Na het gewoonlijk ochtendritueel zijn we naar Peperpot gereden. Via de rustige binnendoor weg waren we vrij snel daar. We hebben daar fietsen gehuurd en dat waren heel speciale. De sporters die mogen deelnemen aan de Olympische spelen krijgen altijd een fiets om zich te kunnen verplaatsen in het olympisch dorp. Van die serie heeft de verhuurder hier dus een aantal opgekocht. Stevige Gazelle fietsen. Dus op die fietsen het natuurpark doorgefietst in de hoop wat mooie dingen te zien, wat ons vorig jaar niet gelukt was. Nou, we hadden ons de moeite kunnen besparen. Welgeteld 1 aap, 3 zapacara en ook nog een Homo sapiens. Zie foto's. Maar het geluid van de grote bamboe boomstammen die tegen elkaar aan tikken in de wind is niet te beschrijven. Na een stop bij de supermarkt weet terug naar ‘huis '. Afkoelen in het zwembad en verder de dag rustig uitgezeten. Tot de volgende keer.

20200309-FennieOpDeFiets 20200309-Zapacara2

20200309-Aap

20200310 – Jenny, Yvonne, Loek en Bertus zijn vandaag voor de padvinderij naar Suriname, dus wij bewaken het ‘fort' tot Bertus en Loek weer terug zijn. Het internet heeft totaal geen snelheid waardoor het plaatsen van verslagen en foto’s kansloos is. Komt dus later wel. Wij zijn op zoek gegaan naar een warung die open was, de meesten zijn dicht in verband met een feestdag, en bij een Chinees iets besteld waarvan we geen idee hadden wat het was. Dus maar wat besteld. Ik had al eens opgemerkt dat er in Suriname haast geen katten zijn, maar wel héél veel Chinezen😂. Het eten smaakte heerlijk. Na het avondritueel, borrels en kletsen, weer te hebben afgewerkt lekker op tijd naar bed. Tot de volgende keer.

20200311 – Vanmorgen samen met Bertus naar Paulus gereden. Paulus is één van de mannen met wie we vorig jaar naar Glenn Somai zijn geweest om motoren te bekijken. Paulus heeft samen met zijn vrouw een kartbaan in Paramaribo. Maar hij is er alleen op zaterdag en zondag want op de doordeweekse dagen is hij, op zijn manier, vreselijk druk met het project ‘Petflessen-eiland'. Hij heeft iets van, naar hij zegt, 200.000 petflessen opgekocht. Die heeft hij in een soort visnetten bij elkaar gebonden. Daar overheen komt en soort vlonder van, natuurlijk ook weer, afvalhout. Dan een dekzeil en een laag savanne zand. Hij wil dit eiland nog vóór de verkiezingen van eind mei klaar hebben. Gelukkig zei hij niet bij van welk jaar🤣. De bedoeling is dan een soort drijvend café te creëren. Paulus stuurde nog één van zijn hulpjes weg om drie dyogo’s op te halen. Een dyogo is en fles bier van 1 liter. We hebben er samen twee van opgedronken en toen weer terug gegaan. Na Bertus te hebben afgezet (klinkt wel en beetje raar) zijn Fennie en ik doorgereden naar Lelydorp. Op weg er naar toe eerst nog even gekeken bij het nieuwe ziekenhuis Wanica. Het is en mooi complex maar op een verkeerde plek. Ergens in ‘the middel of nowhere'. Dan door naar de Nieuwe Grondmarkt voor wat groente en fruit, en als lunch een bara. Via wat omwegen weer terug naar huis. Als eten de restjes van gisten en de rest van de dag weer volgens ritueel Tot de volgende keer.

Petflessen-eiland in wording Ziekenhuis Wanica

Ziekenhuis Wanica

20200312 – Vandaag is Martijn jarig. HOERA! 🎂🥂🎉🎊 Vandaag komt de masseuse om Fennie en mij te proberen weer een beetje soepel te krijgen. Lekker hoor. Daarna geluncht in Domburg bij ‘River Breeze. Na een heerlijk ouderwets broodje kaas via allerlei binnendoor weggetjes weer terug naar huis. Want we moeten uiteraard Martijn wel even ‘live' spreken op zijn verjaardag. Ook oma Been was er. In Nederland is er maar één gespreksonderwerp, Corona-virus. Het begint een serieus probleem te worden daar. De verdere middag en avond rustig doorgebracht. Tot de volgende keer. P.S. Er volgen nog meer foto's, dus kijk later nog maar eens.

1. Wiebo van der Veen:
    14 maart 2020
    zo te lezen vermaken jullie je nog wel. tevens mooi weer erbij.
    Geniet er maar van de groetjes van ons
  2. Nynke.:
    14 maart 2020
    Dat drijvende café lijkt me interessant! Ben heel benieuwd hoe het wordt. Fijne tijd verder.
  3. Bertus Streutker:
    14 maart 2020
    Doorgaans hebben we een prima internetverbinding, maar vanwege een breuk in de zeekabel ter hoogte van Florida (USA) hebben de gasten maar ook wij last van deze storing. Hopelijk wordt dit snel verholpen.
  4. Bertus Streutker:
    14 maart 2020
    Nynke: Reint en Fennie hebben foto's gemaakt van het vlot en het bijbehorende (ooit gezonken) schip - iets om even hier te plaatsen? Het idee is goed van Paulus, maar ik vrees voor het tempo van uitvoeren.
  5. Henk Jan:
    14 maart 2020
    Weer de voor ons herkenbare “rondjes” gemaakt. Leuk om zo jullie ervaringen met ons te delen.
    Ja hier is het alles behalve leuk. Blijf er nog maar even.
    We houden via Whatsapp wel contact.