De laatste dag in Suriname 2020

22 maart 2020 - Assen, Nederland

20200320 – Vandaag is onze laatste dag van de vakantie. We vliegen vanavond om 20.55 uur. Althans, dat is de schematijd. Vanochtend nog wat rustig aan gedaan, koffers inpakken enz. Om een uur of twee bij Jenny en Bertus nog heerlijk geluncht  en om 16.00 uur heeft Roepish ons opgehaald. We krijgen van hem ook nog een tegoedbon voor 4 dagen autohuur voor een eventuele volgende keer. Bij luchthaven Zanderij aangekomen zagen we al een giga-lange rij mensen staan, naar schatting wel 1000. De rij schoof langzaam, ik mag wel zeggen héél langzaam, op.

2020-03-20_VertrekSuriname 2020-03-20_VertrekSuriname_2 2020-03-20_VertrekSuriname_3

Na een uur of twee waren wij eindelijk binnen waar twee mensen klaar stonden met thermometers. Fennie had 35.4 en ik 38.4. Ik werd meteen aan de kant op een stoeltje gezet en nog een keer gemeten. Weer 38.4. Een andere thermometer erbij gehaald en toen was ook de koorts direct als bij donderslag verdwenen, 36.4. Gelukkig maar, anders was ik niet meegegaan. Het inleveren van de koffers ging gelukkig vrij snel en toen naar de paspoort- en handbagage controle. Wéér duurde het lang en nog langer. Na ongeveer anderhalf uur waren we eindelijk door die controle heen en konden we gelukkig een plaatsje bemachtigen in de wachtruimte. Ook daar weer heel lang wachten voor we aan boord van het vliegtuig konden gaan. Buiten stonden tenten met medische hulpverleners voor gestrande reizigers.

2020-03-21_VertrekSuriname_2  2020-03-21_VertrekSuriname

Maar dan blijkt dat er nog een koffer weer uit het vliegtuig gehaald moet worden. Dus in plaats van de nieuwe vertrektijd van 22.00 uur, wat al ruim een uur later was dan de schematijd, vlogen we pas om 24.00 uur weg richting Nederland. Vrij snel na het opstijgen krijgen we eten zodat we daarna kunnen slapen/dommelen. Na een vlucht van ruim 8 uur landden we op Schiphol. Snel door de controles en ruim een half uur gewacht op de koffers. De treinen rijden met een aangepaste dienstregeling i.v.m. met het Corona-virus. We moeten met een sprinter-stoptrein naar Zwolle en daar overstappen naar Assen. Jammer genoeg was de trein waarop we moesten overstappen net een minuut eerder vertrokken naar Assen zodat we half uur in Zwolle moesten wachten. Maar…het wachten hadden we inmiddels al wel geleerd! In de treinen zaten opvallend weinig passagiers, bijna lege coupés. We hebben onze treinkaart van de 24e maart gebruikt met toestemming van het treinpersoneel. We waren om 16.00 uur terug in Assen waar Dineke en Martijn ons stonden op te wachten. Geen gezoen of geknuffel maar we zijn allemaal blij dat we weer terug zijn. Even bij ons thuis bijgepraat en daarna zijn we de heerlijke soep gaan eten die Dineke voor had gemaakt.

Soep van Dineke Soep van Dineke

Het was een fijne vakantie in een heel mooi land waar we bij fantastisch lieve mensen verbleven. Jenny en Bertus, bedankt voor jullie gastvrijheid en gezellige dagen met elkaar. Ook Yvonne en Loek natuurlijk niet te vergeten die we vorig jaar voor het eerst ontmoetten en ook dit jaar weer voor de nodige gezelligheid zorgden. Voor jullie ook een goede thuisreis aanstaande dinsdag.

Tot een volgend verslag van weer een andere reis of vakantie.